In sommige gevallen wordt een zending retour gestuurd. Een retourzending moet je altijd direct melden bij de Verantwoordelijke Persoon.

Geneesmiddelen die retour komen moeten worden gecontroleerd op de volgende punten:

  • Is de secundaire verpakking ongeopend en onbeschadigd?
  • Is de THT-datum nog niet verstreken?
  • Heeft de klant aangetoond dat de geneesmiddelen volgens de specifieke opslag- en vervoersvereisten zijn vervoerd, opgeslagen en gehanteerd?
  • Is er redelijk bewijs dat het product aan de betreffende klant is geleverd?
  • Is het batchnummer bekend?
  • Is er een reden om aan te nemen dat het product vervalst is?
  • Betreft het API: is er geen informatie waarmee de geschiedenis traceerbaar is verloren gegaan?

Zorg ervoor dat je alles wat je signaleert schriftelijk vastlegt, volgens de interne procedure.

Geretourneerde producten mogen niet zomaar terug op voorraad. De Verantwoordelijke Persoon moet beslissen of goederen terug op voorraad gaan. Als de Verantwoordelijke Persoon dit heeft besloten, moeten deze volgens FEFO worden opgeslagen.