Producten die in quarantaine worden geplaatst, zijn geblokkeerd voor opslag, verkoop en verzending. Alle producten die in quarantaine staan, moeten bij elkaar staan. Daarnaast moet duidelijk gemarkeerd zijn dat de betreffende producten in quarantaine staan. Quarantaine goederen moeten altijd met voorrang worden behandeld.

Alleen de Verantwoordelijke Persoon mag beslissen of producten in quarantaine geplaatst worden én welke producten vrijgegeven mogen worden. Wanneer je twijfelt of een product in quarantaine geplaatst mag of moet worden, moet je dit altijd melden of navragen bij de Verantwoordelijke Persoon.

Het gaat om de volgende producten en zendingen:

  • Retourzendingen;
  • Beschadigde artikelen;
  • Producten met een verlopen THT-datum;
  • Geneesmiddelen die vernietigd moeten worden;
  • Geneesmiddelen die (mogelijk) vervalst zijn;
  • Teruggebrachte, gestolen producten;
  • Zendingen waarvan documentatie of labels ontbreken.

Wanneer een product vanwege een klacht, retourzending of recall in quarantaine wordt geplaatst, registreer je alle informatie volgens die procedure. Hier gaan we straks verder nog op in. Wanneer je denkt dat een product vanuit voorraad in quarantaine moet worden geplaatst, dan meld je dit altijd aan de Verantwoordelijke Persoon. Vervolgens registreer je de gegevens volgens de afwijkingenprocedure in je eigen bedrijf.

Bij producten waarvan de verzegeling is verbroken, de verpakking is beschadigd of artikelen die mogelijk verontreinigd zijn, dient altijd de oorzaak onderzocht te worden. Dit onderzoek naar de oorzaak moet vastgelegd worden.